دات نت نیوک
Menu

 

 

توجه مدیریت ارشد سازمان فرهنگی و هنری به مقوله نوآوری در سال 1399 و ایجاد موسسه رشد و شکوفایی جوان به منظور راهبری این مهم در حوزه فرهنگ و هنر زمینه‌های اقدامات اثر بخشی را در این حیطه فراهم نموده است. در ادامه به بخشی از خدمات خلاقانه و  نوآورانه مؤسسه به علاقه‌مندان و دغدغه‌مندنان این عرصه اشاره خواهیم کرد.

۱- میز پژوهش جوان

 

مشکلی که در کتابخانه‌های سطح شهر وجود دارد این است که اساسا افراد برای انجام کار‌های گروهی محدودیت داشته و به دلیل اینکه در کتابخانه‌ها سکوت الزامی است، نمی‌توانند به کار گروهی بپردازند. همچنین دانشجویان نیز برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی خود به دلیل عدم ارائه امکانات رفاهی و خدمات اینترنتی مناسب، کم‌تر به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

راه‌اندازی میز پژوهش در فرهنگسراهای منتخب سازمان فرهنگی و هنری این امکان را فراهم خواهد کرد تا دانشجویان، گروه‌های کاری و فریلنسرها بتوانند در محیطی جذاب و پویا همراه با ارائه خدمات جانبی مناسب، به فعالیت‌های خود بپردازند. افراد می‌توانند از طریق سایت نشر شهر، میز خود را رزرو کرده و از این میز‌های تکی یا گروهی برای انجام کار‌های پژوهشی یا کسب و کاری خود استفاده نمایند.

خدمات قابل ارائه در میزهای پژوهش:

  • میزهای پژوهش انفرادی و گروهی با امکانات پریز، چراغ مطالعه، تقویم رومیزی و ملزومات اولیه تحریری
  • اینترنت پر سرعت
  • فضای مبله جهت استراحت و سرو میان وعده یا غذا
  • پذیرایی رایگان نوشیدنی (چای، آب، قهوه یا نسکافه)
  •  

۲- شتابدهنده و فضای کار اشتراکی جوان

 

برای ورود و موفقیت در بازار، باید کارهای تخصصی و عمومی زیادی انجام گیرد، در این برهه است که یک ‌شتابدهنده وارد عرصه می‌شود. اگر شخصی احساس نیاز شدیدی برای تاسیس یک شرکت تازه دارد، اما مدل کسب و کار، روش‌های بازاریابی، منابع مالی مورد نیاز و ... را به خوبی نمی‌شناسد، یک ‌شتابدهنده برای او نیاز است. با یک ‌شتابدهنده، به یک مجموعه منابع غنی دسترسی خواهد یافت.

 

شتابدهنده جوان  که با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شکل گرفته است، یک شتابدهنده تخصصی است که با تمرکز بر فرصت‌ها و مدل‌های کسب و کاری در حوزه فرهنگ و هنر با رویکرد فناورانه و تحول دیجیتال، به تیم‌های دغدغه‌مند مرتبط با حوزه‌ کاری خود کمک می‌کند.

در شتابدهنده جوان فرآیند جذب ایده‌ها از طریق راه‌های مختلفی صورت می‌پذیرد:

  • اعلام فراخوان سراسری جذب ایده که دوبار در سال صورت می‌پذیرد
  • برگزاری استارتاپ ویکند یا رویدادهای جذب ایده به صورت فصلی

بعد از فرخوان جذب ایده‌ها، تیم های صاحب ایده یا کسب و کارها در سایت شتابدهنده ثبت نام می کنند. در مرحله بعدی ایده‌ها و کسب و کارها، مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند و  تیم‌های  منتخب جهت بررسی مستندات به مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند. سپس با برگزاری رویداد داوری ایده‌ها، تیم‌های منتخب جهت ورود به شتابدهی انتخاب می‌شوند. لازم به ذکر فرآیند داوری ایده‌ها در استارتاپ ویکندها و رویدادهای فصلی در داخل خود دوره انجام می‌گیرد و نیاز به ثبت‌نام تیم‌ها یا ایده‌ها در سایت نمی‌باشد.

  • هدف از دوره ‌شتابدهی چیست؟

۱- تامین ابزار و دانش: برنامه های شتاب دهنده ها در جهت توانمندسازی افراد با استفاده از ابزار و آموزش هایی در رابطه با چگونگی ایجاد کسب و کار و راهبری آن است.

۲- ساخت MVP و آزمایش آن: برنامه‌ها و آموزش‌های دوره‌ی شتابدهی به افراد کمک می کند تا حداقل محصول اولیه خود را ساخته و در بوته آزمایش قرار دهند. شتاب‌دهنده‌ کمک می‌کند ، تیم‌ها امکان سنجی ایده‌های خود را تا سطح قابل قبولی پیش‌ ببرند.

۳- هم‌افزایی در تیم: یکی از اهداف شتابدهنده افزایش بهره‌وری و هم‌افزایی در تیم‌هاست که به واسطه افزایش فرهنگ تیمی و دانش میان افراد تیم امکان پذیر خواهد بود.

۴- ساخت اکوسیستم محلی: شتاب دهنده ها با ایجاد یک شبکه ی قدرتمند و برقراری ارتباط بین مربیان باتجربه و کارآفرینان الهام بخش با شرکت کنندگان، به این افراد در تاسیس استارتاپ های خود کمک می کنند. که هرکدام از این استارتاپ ها بخشی از اکوسیستم محسوب شده و اقتصاد محلی را تقویت می کنند.

۵- وارد شدن به مرحله سرمایه‌گذاری:  تعداد زیادی از استارتاپ هایی که تقاضای خود را برای ورود به مرحله شتاب دهنده‌ها مطرح می‌کنند، جهت جذب سرمایه می آیند. شتابدهنده‌ها جهت جذب سرمایه بر روی تیم‌های جذب شده در دوره فعالیت‌های مفید و مؤثری را انجام می‌دهد.

  • چه کسانی مخاطب دوره شتابدهی هستند؟
  • کسانی که بدنبال راه اندازی کسب وکار هستند ولی با وجود موانعی بسیار مانند  نداشتن دانش وتجربه کافی ، کمبود منابع مالی ، نبود مشاور مورد اطمینان ، درابتدای مسیر متوقف می شوند.
  • کسانی که در آرزوی رشد ایده های جذاب و بزرگ خود هستند ولی راهکار آن را نمی شناسند.
  • کسانی که سرمایه‌ای سرگردان  و بدون ارزش افزوده دارند و به دنبال بستری مطمئن برای دریافت مشاوره و بدست آوردن مدلی جدید برای سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان هستند.

خدمات دوره ‌شتابدهی چیست؟

۱- فضای کار اشتراکی و خدمات زیر ساختی شامل سرور، اینترنت، تلفن سانترال و سرویس‌های ابری 

در تمام مدت استقرار می‌توانید از فضای اشتراکی و کاملا پویا در جهت موفقیت ایده خود استفاده کنید. در این مدت می‌توانید هم تیمی‌های خود را بر روی یک میز در کنار خود داشته باشید، بدون آنکه نگران فضایی برای کارهای گروهی خود باشید. همچنین تیم‌ها از خدمات اینترنت پر سرعت، سرویس‌های ابری، تلفن و ... نیز بهره‌مند خواهند شد.

۲- مشاوره تخصصی

در یک ‌شتابدهنده مباحثی اعم از؛ اعتبار مشتری ، بازاریابی ، ارائه سرمایه گذاران ، توسعه محصول، نمونه سازی اولیه و توسعه مدل کسب و کار پوشش داده می‌شود.

۳- شبکه‌سازی

همه ما در صورت باهم بودن قوی‌تر هستیم. در این دوره شما با گروهی از افراد موفق فکری مواجه و روبرو می‌شوید. ساختن یک کسب و کار موفق ، زمان و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و طی این مسیر بدون کمک گرفتن از شبکه‌ای از برنامه نویسان، طراحان، متخصصان و افرادی در سایر حوزه‌ها امکان‌پذیر نیست.حتی ممکن است شما هم بنیان‌گذاران خود را نیز در میان همین افراد ملاقات کنید.

۴- مربی‌گری و منتورینگ

جامعه‌ای از کارآفرینان و راهنمایان موفق که می‌توانند با انتقال تجربیات خود به شما در جهت رسیدن به موفقیت و اهدافتان کمک کنند. تجربیاتی که ممکن است چالش ‌هایی بر سر راه موفقیت شما نیز باشند.

۵- آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی

در مدت زمان فعالیت هر استارت آپ در شتابدهنده، بر مبنای برنامه از پیش مشخص شده از خدمات آموزشی آن بهره خواهد برد. تمرکز آموزش بر روی مبانی تحلیل بازار ، مبانی مالی و اقتصادی، ساخت MVP ، مشارکت ، جذب سرمایه گذار و روابط حقوقی حاکم استوار می باشد.

۶- امکانات رفاهی و پذیرایی

‌طی دوره پیش‌شتابدهی شرکت‌کنندگان از امکاناتی همچون اینترنت پر سرعت، فضای پویای کار تیم و میز کار، پذیرایی (صبحانه، میان‌وعده و ناهار) و ... برخوردار خواهند بود

 

شاخص‌هایی که تیم‌ها می‌بایست برای ورود به دوره ‌شتابدهی داشته باشند عبارتند از:

 

  1. داشتن بوم کسب و کار قابل دفاع
  2. داشتن مهارت ارائه
  3. کسب مهارت‌های اولیه بازاریابی
  4. کسب مهارت‌های کارتیمی و تیم‌سازی
  5. آشنایی با شبکه‌سازی
  6. سطح قابل قبول مهارت های فنی در تیم
  7. اثبات مفهومی (POC) و Prototype  

شاخص‌ها و مهارت‌هایی که تیم‌ها بعد از دوره ‌شتابدهی کسب می‌کنند عبارتند از:

 

  1. داشتن یک محصول مناسب جهت عرضه به مشتریانMVP
  2. توانایی جذب سرمایه‌گذار
  3. کسب مهارت‌های کلیدی کارآفرینی
  4. ارتقاء مهارت های تیمی
  5. توانایی حل چالش‌های کارآفرینی
  6. داشتن یک شرکت ثبت شده و رسمی
  7. داشتن یک مدل کسب و کار حرفه ای
  8. کسب سهم بازار (حتی جزئی)
  • برنامه خروج

استارت آپ‌ها بعد از دوره شتابدهی در یک رویداد جذب سرمایه شرکت کرده و با ارائه کسب و کار خود سرمایه مورد نیاز را تأمین خواهند کرد و یا توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری می‌شوند.

 

3- مدرسه خلاقیت و نوآوری جوان

 

مؤسسه رشد و شکوفایی جوان با توجه به رسالت خود در نظر دارد تا با برگزاری دوره‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های خلاقیت و نوآوری در حوزه فرهنگ و هنر  برای آموزش مدیران شهری و  شهروندان محترم شهر تهران گام‌های مؤثری در جهت تعمیق، توسعه و کاربردی ساختن مفهوم نوآوری بردارد. به همین منظور خدمات آموزشی خلاقیت و نوآوری جوان در سه سبک ارائه خواهد شد:

۱- آموزش مدیران شهری با مفهوم خلاقیت و نوآوری  با اولویت مدیران سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

۲- برگزاری کارگاه‌های آموزش شهروندی در فرهنگسراهای منتخب سازمان فرهنگی و هنری در زمینه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی با هدف گسترش مفاهیم ذکر شده و تشویق شهروندان به کارآفرینی و ایجاد اشتغال

۳- برگزاری کنفرانس‌های خلاقیت و نوآوری در حوزه  فرهنگ و هنر در سطح کلان با هدف هم‌اندیشی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و هنری با حضور اندیشمندان،‌ صاحب‌نظران، دغدغه‌مندان و مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه‌های مرتبط

اهمیت نوآوری در محیط کسب و کار

به دلایل بسیاری، مشاغل جدید در محیط های مشارکتی امروزه رشد کرده و به موفقیت می رسند. برخی به واسطه محصولات خود معروف هستند و برخی برای مشخصه هایی که به راحتی قابل تعریف هستند، مشخصه هایی از قبیل: وفاداری بسیار زیاد به محصول یا کمپین های مسحور کننده تبلیغاتی.
از جهت پیشرو بودنشان در صنعت خود معروف می باشند واضح و مبرهن است که تمام آنها یک مشخصه مشترک دارند: تمام آنها از نوآوری استفاده بهینه می نمایند.  اگر شما بخواهید نگاهی به سازمان هایی بیندازید که امروزه به معنای واقعی کلمه

این پیشروان نوآور شامل سازمان های به نسبت جدید التأسیس مانند اوبر و آمازون، که اصول کار را درصنایع خود به منظور تغییر و برهم زدن موقعیت موجود تغییر دادند، و شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و اپل، که دهه های متمادی به فعالیت خود ادامه می دهند با این حال از موفقیتی طولانی در زمینه نوآوری و بازنوآوری بهره میبرند. با این حال، بدون توجه به صنعت یا موقعیت موجود خود، یک سازمان نمی تواند انتظار رقابت با دیگر سازمان ها را داشته باشد مادامیکه از نوآوری به عنوان استراتژی اصلی شغلی استفاده نکند.

Importance of Innovation in Business

Modern businesses grow and succeed in today’s corporate climate for a myriad of different reasons. Some are known for their products, others for their services, and others still for less easily-defined factors such as strong brand loyalty or captivating ad campaigns.

If you were to look at the organizations that truly stand out from the pack today as clear leaders within their industries, however, it would be clear that they all have one common factor: they all embrace innovation.
These innovative leaders include relatively new organizations such as Uber and Amazon—which changed processes at the core of their industries in order to disrupt the status quo—as well as stalwarts like Microsoft and Apple, which have been around for decades but owe their continued success to constant reinvention and innovation. Yet, no matter its industry or current standing, an organization cannot expect to maintain a competitive edge if innovation is not part of the overall business strategy.

برگرفته از سایت:

https://www.northeastern.edu/graduate/blog/importance-of-innovation/

برخی رویکردهای نوآوری و خلاقیت؛

نوآوری یعنی خلق، توسعه و پیاده سازی محصول، روند یا خدمات درچارچوب ارتقای کارآمدی، تأثیرگذاری یا مزایای رقابتی.  

“Innovation is the creation, development and implementation of a new product, process or service, with the aim of improving efficiency, effectiveness or competitive advantage.”

 

نوآوری به معنی تجاری سازی خلاقیت است.

“Innovation is the commercialization of creativity.”

نوآوری تغییری است که به خلق بعد جدیدی از فعالیت می پردازد.

“Innovation is change that creates a new dimension of performance.”

نوآوری فعالیتی است تازه (جدید، اصیل یا ارتقا یافته) که به خلق ارزش می انجامد.

Innovation is something fresh (new, original, or improved) that creates value.

خلاقیت عبارتست از توانایی خلق ایده هایی جدید با پتانسیل ارزشمند در هر زمینه ای.

نوآوری روند تبدیل این ایده ها به واقعیتی تجاری می باشد (به عنوان مثال آزمودن، سنجیدن، یادگیری و اشتراک گذاری)

Creativity is the ability to create new and potentially valuable ideas in any activity.
Innovation is the process of transforming these ideas into a commercial reality (i.e. testing, measuring, learning & sharing).

نوآوری عبارت از اجرای موفق ایده های خلاق در یک سازمان است.

“Innovation is the successful implementation of creative ideas within an organization.”